lördag 6 november 2010

Närvaro i nuet

Att vara närvarande i nuet utan att sysselsätta tankarna med det förflutna eller med framtiden är en ständig övning...
Det är så lätt att hamna i sorg eller ilska över saker som har varit i ens liv och i ens relationer, att känna sig som ett offer för omständigheterna eller för vad andra har gjort eller sagt...

Det är så lätt att sätta upp mål, planera och drömma om en framtid som ska bli så bra. En framtid som ska göra att man känner sig gladare, mer fylld av kärlek, närvaro och få ett liv som känns mer meningsfullt. Allt baserat på att förändra livsomständigheterna på något sätt; skaffa nytt jobb, köpa ny bostad, vinna pengar, gå den där kursen osv.

Men allt vi har är ju nu. Om vi alltid sysselsätter oss med tankar kring det förflutna eller kring framtiden så missar vi ju själva livet som pågår nu...och framtiden kommer ju aldrig för imorgon är ju bara ett nytt nu...

Det är lättare att vara närvarande i vissa situationer. Kanske i djupa samtal med nära vänner, när vi dansar, när vi lägger märke till skönheten i naturen under en skogspromenad eller när vi är mitt uppe i en engagerande sysselsättning...

Men hur är det i vardagen? När vi städar, tvättar, handlar och lagar mat. När vi är mitt uppe i vardagens bestyr och relationer? Känner vi att vi är i det vi gör då eller sysselsätter vi oss med att tänka framåt till vad vi ska göra sedan, oroa oss för något som vi behöver fixa eller reta oss på något som hänt på jobbet?

Jag har märkt att när jag är närvarande i nuet med fullt fokus på det, utan tankar på något annat så är jag lycklig och fylld av kärlek. Då känns livet fullt av mening och liv. Och då behöver jag inte ångra att jag inte tog tillvara tiden.

Så om jag vill ha mer glädje, kärlek och meningsfullhet i mitt liv...om jag vill ha mer liv i livet...så finns det inget att sträva mot eller något att bearbeta från det förflutna...utan då handlar det om att vara närvarande här och nu ögonblick för ögonblick och uppskatta verkligheten som den är just nu. Det är nyckeln för mig just nu.

Det är det svåraste jag någonsin gjort i mitt liv....men ett ögonblick i taget blir jag mer och mer närvarande i nuet. Fokuserar på att vara mer än att tänka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar