lördag 20 november 2010

Ögonblick för ögonblick vecklar livet ut sig.

Vaknar långsamt och känner ljuset mot mina ögonlock, ler och känner glädjen fylla mig inifrån. Idag är en fantastisk dag! Sträcker lättjefullt på mig och njuter av hur skönt lakanet känns mot kroppen, lite strävt och lagom varmt efter en natts sömn. Svänger mig upp och sätter de nakna fötterna på den mjuka mattan på golvet, ser mig omkring i rummet och känner förnöjsamhet över mitt eget rofyllda sovrum.

Morgonkaffet doftar gott och smörgåsen med ägg och kaviar smakar underbart. Jag njuter av varje tugga och ser ut på snön som yr utanför fönstret. Får en härlig känsla av magi. Det är tyst omkring mig och snön ser orörd ut därute på marken. Glädjen fyller mig på nytt inifrån över hur vackert det är och över vetskapen om att dagen breder ut sig framför mig färdig att fyllas av mig.

Om en stund ska jag klä mig och göra mig iordning. Idag ska jag se mitt liv som ett mirakel. För visst är det ett mirakel att leva? Visst är det ett mirakel att själv få fylla sin dag med mening? För vem är det som ger en händelse i mitt liv en mening? Ja, visst är det jag. Jag kunde ju välja att vakna på ett annat sätt.

Vaknar långsamt och blir varse att det är ljust ute, kniper ihop ögonen och drar täcket över huvudet. Känner att jag bara vill sova och slippa stiga upp till ännu en dag. Tvingar mig upp och sätter fötterna på mattan, lägger märke till att jag borde städa men har ingen lust.

Kaffet påminner mig om hur jag brukar dricka det för att orka vakna och smörgåsen med ägg och kaviar sköljs ner i en tanke på hur trött jag är. Utanför yr snön och jag vill bara krypa ner i sängen igen. Jag känner mig hjälplös, utlämnad till omständigheterna och tycker att allt i livet är en kamp. Till och med vädret är emot mig!

Tankarna jag väljer att fylla mig med påverkar mina känslor. Samma förutsättningar och samma händelser kan kännas helt olika beroende på hur jag väljer att förhålla mig. Olika människor kan möta samma sorts händelser och leva liknande liv och ändå ha helt olika livsinställningar. Så det viktigaste är kanske inte alltid att sträva mot en framtid som ska bli annorlunda utan att se hur min dag idag kan vara annorlunda, kännas annorlunda utifrån de tankar jag väljer att ha idag.

De tankar jag väljer att ha idag skapar känslor som påverkar hur jag förhåller mig och hur vaken jag är för att ta vara på möjligheter som i sin tur skapar min framtid. Mina känslor som är skapade av mina tankar påverkar om jag tror på mig själv, tror på det positiva i livet och på möjligheterna som kommer. Så mina tankar idag påverkar min framtid.

Jag vill välja att se varje dag och varje händelse som ett fantastiskt mirakel som ska upptäckas, ett äventyr som är på gång och som kommer att utvecklas till en fantastisk framtid. Jag vill välja att möta dagen med glädje och kärlek och leva levande i livet här och nu medan framtiden vecklar ut sig ögonblick för ögonblick...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar