lördag 10 juli 2010

Att jobba för mina mål

Att söka kunskap är bra. Att lära sig saker som man inte kunde tidigare och finna verktyg för att leva den sortens liv som man vill leva. Men det är också viktigt att lära sig lyssna inåt inom en själv vad som känns rätt. Att lyssna på sin magkänsla eller sin intuition så att man inte bränner ut sig i jakten på det där livet man vill ha eller det där jobbet som känns så roligt och viktigt. Att känna efter innebär att känna vad som ger energi och glädje och agera efter det så mycket det är möjligt.

Jag har läst mycket och har mycket kunskap kring personlig utveckling, träning och kost, ekonomi och många andra spännande saker. Men det finns ofta motstridiga råd att få om man söker utanför sig själv. Så ibland måste man gå in i sig själv och lyssna efter vad som känns rätt för mig.

Så ett led i att fokusera på det som är viktigt för mig i mitt liv är nu att ägna en stund varje morgon åt att inom olika livsområden fråga mig själv Vilken handling kan jag utföra idag som för mig närmre mitt mål. Så om jag vill få en bättre kondition och komma i bättre form så kämpar jag inte med dieter, träningsprogram osv. Jag letar inte längre för jag har redan letat och läst oändligt mycket. Jag har alla möjliga sorters kunskap inom mig. Nu är det dags att agera. Och jag vill agera utifrån vad som känns rätt för mig. Kunskapen finns inom mig nu. Så jag behöver bara välja en handling varje dag som jag fokuserar på för att nå mitt mål.

Genom att koncentrera mig på en handling inom varje livsområde så splittrar jag mig inte och känner inte stress. Jag har mitt fokus och mitt agerande under dagen klart för mig på morgonen. Jag gör det jag har bestämt och lever närvarande i nuet. Imorgon känner jag efter igen, jag behöver inte planera flera veckor i förväg och känna mig trött redan innan jag har börjat. Mina mål är klara. Det jag känner efter i är de dagliga stegen mot mina mål. De ska vara i linje med den jag är och i linje med det som ger mig glädje och känns meningsfullt djupt inom mig.

Så varje morgon slappnar jag av och fokuserar på ett livsområde och mål i taget:
Vilken handling kan jag utföra idag som för mig närmare mitt mål? Sedan vet jag hur jag gör den dagen och bit för bit kommer jag närmre mina mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar