tisdag 6 juli 2010

Vad är det som skapar glädje?

Vi har nog individuella glädjeämnen i våra liv men jag har funderat mycket över vad som ger mig glädje i mitt liv. Då menar jag inte de stora händelserna utan i det lilla, i vardagen. För jag tror att det är bra att ibland bli mer uppmärksam på de små sakerna i vardagen som ger glädje. Det är lätt att rusa genom sina dagar med fokus på alla saker som ska ordnas och fixas. På alla problem som måste lösas. Allt vi måste hinna med.

Ofta har vi så full gas i vardagen att när semestern kommer kan vi inte varva ner. Då fortsätter hetsen i alla aktiviteter som ska hinnas med när vi är lediga. Ibland händer det att när man väl får en lugn stund så kommer alla känslor ifatt. Frustration, irritation och många gånger sorg över att livet är som det är. Men jag tror att vi behöver stanna upp och låta livet komma ifatt oss och verkligen ta oss tid att känna efter vad vi vill, vart vi är på väg och hur vi vill må. Det inre livet, inte jakten på pengar, prylar och aktiviteter som fyller oss och dövar vår ångest eller ger tillfällig glädje. Utan stanna upp och ta reda på vad som verkligen ger oss en glädje som finns kvar. En känsla av meningsfullhet och kärlek som låter oss må bra i grunden hela tiden.

Jag har funderat på vad det är som gör mig glad och har kommit fram till flera saker. Men grunden i alltihop handlar om att stanna upp och vara mer närvarande i livet och lägga märke till glädjeämnena och det som jag är tacksam över i mitt liv. Att verkligen vara närvarande i mötena med andra, se dem och känna glädjen i att vara där med dem just nu. Att vara ute i naturen eller i stan och lägga märke till det som finns omkring mig, se det med nya ögon, inte stressa förbi. Se hur vackra byggnaderna blir i skymningsljuset, hur vackra löven är när man tittar upp på dem och solen skiner igenom dem, hur skönt gräset känns under fötterna, regnet mot kinderna och vinden som svalkar. Att känna uppskattning för att jag kan njuta av en promenad och känna styrkan i mina rörelser.

Jag har märkt att när jag stannar upp och verkligen lägger märke till skönheten och glädjeämnena omkring mig i vardagen så fylls jag av glädje. När jag verkligen är närvarande i mötena med andra människor så känner jag hur kärleken till dem växer. När jag uppskattar de små tingen omkring mig och i mitt liv och verkligen känner tacksamhet över dem så växer glädjen, tillfredställelsen, kärleken och meningsfullheten inom mig.

I detta egentligen ganska enkla, att stanna upp och lägga märke till allt underbart som redan finns i mitt liv, så känner jag att jag har funnit nyckeln till att själv styra hur jag mår. Jag styr medvetet mina tankar mot allt som jag uppskattar och är tacksam över, mot allt som ger mig glädje i vardagen, och genom det känner jag mer glädje, kärlek och meningsfullhet i mitt liv.

Jag försöker göra på samma sätt i mina relationer. Jag försöker fokusera på det som är bra och på det jag uppskattar. I relationer som känns som en utmaning försöker jag se det positiva och fokusera på det. Ofta gör det att utmanande relationer förändras till det bättre. Jag har förstått att mycket handlar om vars och ens egen inställning och tolkning av verkligheten. Det jag ser är det som växer.

Det betyder inte att jag inte vill se problemen och åtgärda dem. Jag ser dem och känner dem men jag väljer att förhålla mig på ett annat sätt till dem. Genom ett annat förhållningssätt är det ofta lättare att lösa problemen och ibland räcker faktiskt det ändrade förhållningssättet till för att en förändring ska ske.

Jag fångas av stressen och farten i det dagliga livet och hamnar lätt i gamla hjulspår och tappar kontakten med vad som är viktigt. Men mer och mer kommer jag ihåg att jag själv kan stanna upp och ta ansvar för hur jag mår och mer och mer märker jag att glädje är något som jag själv kan skapa.

Det gäller att ta tillvara de små stunderna när jag kan stanna upp och påminna mig om att se med andra ögon, känna efter inom mig vad jag vill och mår bra av, fokusera på det som är underbart i mitt liv här och nu och koncentrera mig på de positiva kvaliteterna hos andra.

En dag i taget, en stund i taget förändrar jag mitt eget förhållningssätt. Det blir aldrig färdigt, det är ett dagligt val men det går lättare och lättare. Och när jag börjar förhålla mig annorlunda ser jag plötsligt fler färger och fler nyanser i livet. Och livet blir ett äventyr att upptäcka varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar