torsdag 8 juli 2010

Daglig workshop

En workshop kan ge tankar, idéer, inspiration och nya redskap som sedan förhoppningsvis leder vidare till något positivt i livet. Jag har bestämt mig för att verkligen gå in för att testa vad som händer i mitt liv om jag helt och hållet går in för att fokusera på några saker som är viktiga för mig. En personlig workshop varje dag.

Jag ska under juli och augusti fokusera på några saker och fortlöpande skriva om hur jag gör varje dag, hur det känns och vad som händer. Jag vill se om jag känner en ökad livskvalitet och ett ökat inre lugn. Jag vill se om saker börjar falla på plats i mitt liv, i olika livsområden när jag har ett annat känsloläge och ett annat förhållningssätt.

Glädje och tacksamhet. Jag vet att jag själv kan styra min känsla av glädje med hjälp av de tankar och ord jag väljer att ha och använda. Så jag ska verkligen gå in för att fokusera på den sortens tankar och ord och den känslan. Jag vet att tacksamhet över smått och stort i mitt liv ökar känslan av glädje därför ska jag ägna en stund varje dag åt att för mig själv uttrycka tacksamhet för var och en av de saker, människor, upplevelser jag har och får in i mitt liv.

Kärlek. Jag vet att jag kan fylla mig själv med en känsla av kärlek som svämmar över mer och mer till mig själv och till andra och till livet. Det gör jag genom de tankar jag tänker och den tacksamhet jag känner i varje ögonblick. I den närvaro jag har i livet.

Närvaro. Genom att använda alla mina sinnen i det jag gör på ett medvetet sätt ökar jag min närvaro i varje ögonblick. Jag vill komma ihåg att verkligen känna doften av havet, vinden mot kinden, höra barnens skratt och se de vackra byggnaderna medan jag känner de rika smakerna i glassen jag äter.

Meningsfullhet och sinnesro. Genom att känna tacksamhet, glädje, kärlek och genom att vara närvarande så får livet automatiskt en ökad känsla av meningsfullhet och sinnesro. För tankarna och orden jag då uttrycker skapar mer och mer en positiv känsla, en inre känsla av förnöjsamhet och rikedom i livet.

De här kvaliteter vill jag fokusera på helt och hållet under de här två månaderna: glädje, tacksamhet, kärlek och närvaro. Jag tror att meningsfullheten och sinnesron ökar och kommer på köpet. Jag ska skriva här om hur det går och hur det påverkar mig och mitt liv. Det blir en dokumentation och ett experiment för min egen skull.

Kanske kan det också ge inspiration och egna idéer hos er som läser det här för att prova ett annat förhållningssätt i era liv. Jag själv blir väldigt inspirerad av andra som utmanar sig själva och försöker skapa sig den livskvalitet de vill ha. Skriv gärna kommentarer och berätta om det ni skapar i era liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar