söndag 18 juli 2010

Sammanträffanden och synkronicitet.

Jag har nyss läst ut en mycket intressant bok skriven av Jan Cederquist. Titel: "Slumpen är ingen tillfällighet". Den handlar om till synes slumpmässiga sammanträffanden. Han beskriver händelser i sitt eget och andras liv då häpnadsväckande sammanträffanden har inträffat och undersöker med hjälp av kvantfysik, matematik, filosofi och mycket mer tankarna kring om det finns synkronistiska händelser. Han refererar till forskning inom till exempel amerikansk underrättelsetjänst. Det är mycket intressant läsning som dessutom är skrivet på ett underhållande sätt kring hans möten med olika människor, alltifrån hantverkare till världskända musiker. Den undersöker möjligheten av att kunna påverka sitt eget liv både på det inre och det yttre planet.

Synkronistiska händelser tycks uppstå oftare, enligt boken, om man fungerar i livet utifrån tre faktorer. Lite förenklat är det:
1. Inre lugn och avslappning - en känsla av helhet, fri från stress.
2. Att lyssna på och följa intuitionen, den inre känslan mer än tankarna.
3. Att delta i livet och de sociala sammanhangen för det är ofta i samspel med andra som de synkronistiska händelserna inträffar.

Om man lever enligt de här faktorerna så mycket som möjligt och fokuserar på en positiv livsinställning och är öppen för möjligheter så verkar det som om man kan öka frekvensen av dessa händelser. Jag kan så klart inte återge allt vad boken innehåller här därför blir det väldigt förenklat. Jag kan bara rekommendera er att läsa den och bilda er en egen uppfattning. Den har egentligen inga recept eller svar utan undersöker tankar, idéer och möjligheter utifrån olika håll. Vetenskapliga, religiösa och erfarenhetsmässiga.

Det är en spännande sak att undersöka. Jag har som övergripande livsmål att lära mig att i mitt inre kunna fylla mig med glädje, kärlek, harmoni och meningsfullhet. Att själv påverka hur jag mår och vad jag känner. Ett led i detta är att lära mig vara lyhörd för mina egna behov och vara lyhörd för min kropp och min själ och deras signaler inom mig. På detta följer då att mer utgå ifrån magkänslan och intuitionen och inte bara leva uppe i huvudet och köra över mig själv. Så om jag fortsätter med det så borde jag då kunna se om det stämmer som han beskriver i boken. Om de synkronistiska händelserna ökar i frekvens i mitt liv. Spännande!

Jag ska fokusera på något i mitt liv som jag länge behövt en lösning på och se vad som händer när jag sedan fortsätter med mitt liv som vanligt och fortsätter att fokusera på tacksamhet, närvaro, glädje och kärlek. Jag lovar att jag ska skriva här och berätta om något händer och beskriva det.

Vill du göra mig sällskap? Kommentera i så fall gärna dina egna erfarenheter här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar