torsdag 8 juli 2010

Närvaro i livet.

Att vara närvarande i nuet är något som jag vill bli bättre på. Jag har så lätt att fångas i tankar kring allt som behöver fixas eller tankar kring problem som ska lösas. Men närvaron i nuet, i det som händer här och nu är ju det som ger mest livskvalitet. Visst är det en tillfredsställelse i att lösa problem och få saker gjorda, men vad jag menar är nog inte antingen eller utan mer både och. Att vara närvarande i det jag gör.

Om jag ska lösa ett problem så är jag närvarande och fokuserad på det tills jag släpper det. När jag städar är jag närvarande i det och fokuserar på glädjen i att få rent och fint hemma och höja energin i mitt hem. När jag pratar med mina barn eller någon annan är jag närvarande i samtalet och lyssnar aktivt. När jag äter är jag närvarande i det och känner smak och doft och njuter av min måltid. Jag vill vara mer närvarande i varje ögonblick för det skapar mer glädje och tillfredsställelse i mitt liv.


Då blir det som meditation i rörelse. Fokus på det jag gör och på glädjen, kärleken och tacksamheten som fyller mig när jag känner det värdefulla i mitt liv och i det som finns omkring mig, i de människor jag möter. Men jag har en del att jobba med. Tankarna går gärna i förväg och tänker på nästa sak som ska göras eller är någon annanstans och inte i det jag gör här och nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar